Tillgängligheten till SOS Alarm fungerar inte fullt ut eftersom det saknas personal som behärskar olika talspråk och flytande teckenspråk. För ett par veckor sen inkom ett samtal från en utlandsfödd man som inte kunde svenska språket. Han fick en svårt hjärtinfarkt.
Ambulanspersonal kom till platsen där mannen befann sig, men en halvtimme för sent. Ärendet nedprioriterades med anledning av språkliga missförstånd och tyvärr avled mannen.
Kristdemokraterna anser att det är oacceptabelt att nödställda medborgare nedprioriteras bara för att det föreligger kommunikationsproblem. För att få en fungerande larmcentral måste man höja kvaliteten genom att utbilda personal för att kunna hantera situationer där det uppstår svårigheter med kommunikationen.
Bildtelefon ska finnas vid varje larmcentral för att nödställda döva och talskadade ska kunna kontakta SOS-personal.
Oavsett vilket språk du talar måste du kunna få hjälp snabbt. Kristdemokraterna vill att våra medborgare ska känna sig trygga i vårt samhälle, tillgänglighet ska vara en självklart även på SOS Alarm.
PiaKerstin Silverdal, KD
ersättare regionfullmäktige
_________________________________________________________________________________________________
Urklipp artikeln Debatt 30 augusti 2016 från Gefle Dagblad länken: http://www.gd.se/opinion/debatt/sos-alarm-kan-tolka-till-200-olika-sprak
Gunnar Bergström, Chef för tjänsteutveckling 112 vid SOS Alarm har svarat till PiaKerstin Silverdal, KD
Debatt
Svar till PiaKerstin Silverdal, KD: Kommunikation mellan människor är grunden för SOS Alarms uppdrag. Genom intervjun med den hjälpsökande får vi snabbt fram uppgifter om vad som har hänt och var det har hänt så att vi kan larma rätt resurser till den akuta situationen. Tyvärr har vi ännu inget uppdrag från staten att hantera 112-samtal på olika språk. Därmed bär vi kostnaden för det själva, skriver Gunnar Bergström.
Läs mer: Alla måste kunna kommunicera med SOS Alarm
Kravet på oss från staten är att vi ska hantera samtal på svenska. Ett krav som idag ligger långt under den nivå vi anser behövs. Utöver att vi ställer kravet att operatörerna ska tala engelska har vi sedan 2011 själva tagit initiativ till att kunna koppla in tolk i ett trepartssamtal. Behovet växer explosionsartat och fördubblas varje år som det ser ut nu. Tjänsten omfattar i dag 200 språk och kostnaden beräknas till omkring fyra miljoner för 2016.
Därutöver har vi satt igång ett pilotprojekt där vi inventerar vilka språk operatörerna behärskar och göra detta sökbart för operatörer i hela landet. Finns en ledig operatör som kan rätt språk kopplas samtalet över direkt.
Det har förekommit olika uppgifter kring just språkkompetens i efterdyningarna av den tragiska händelsen i Hedesunda i somras där en man avled. Ärendet utreds just nu av Ivo för att klarlägga omständigheterna och om vi borde ha agerat på något annat sätt i situationen. Men redan nu kan vi konstatera att vi, tack vare våra egna språkinitiativ, har arbetsmetoder i de fall en hjälpsökande inte kan göra sig förstådd.
Vi ser inte att behoven av att kommunicera på olika språk kommer att minska – tvärtom. Vi behöver därför få ett tydligt uppdrag och framför allt en finansiering av staten, vår uppdragsgivare, för att kunna fortsätta att utveckla 112-verksamheten till att kunna hjälpa alla. Oavsett språkkunskaper och modersmål.
Gunnar Bergström
Chef för tjänsteutveckling 112 vid SOS Alarm